Trends en kansen voor een toerisme 2.0

De laatste weken monitort KonsulTra nauwgezet de Belgische reismarkt voor zijn klanten. In het begin van het jaar hadden we het nog over de groei van de sector. De afgelopen jaren zagen we de reislust bij de Belg steeds groter worden en de prognoses voor 2020 waren veelbelovend. Nu zit de reissector in het midden van de storm. De uitdagingen zijn groot, maar op termijn liggen er ook kansen in de ontwikkeling van een toerisme 2.0.

De situatie verandert razendsnel. Als je over de huidige impact en maatregelen communiceert, dan word je al snel terug ingehaald door de realiteit. Heb je graag een stand van zaken met inzicht in de huidige situatie voor jouw reismerk of bestemming, dan kan je ons altijd contacteren. We helpen met plezier. 

Wij kijken graag voortdurend naar kansen in de markt. Naar mogelijkheden om nu te blijven communiceren maar ook naar trends voor de toekomst waarvan wij verwachten dat het doorbreken ervan nu enkel zal versneld worden. Je zag al een veranderend reisgedrag richting andere vormen van vakanties, reizen met meer purpose, bewuster met meer waarde voor jezelf en respect voor je omgeving.

Trends die straks ongetwijfeld zullen versnellen

  • Reizen met meer persoonlijke waarde

Consumenten kijken naar andere manieren om op reis te gaan, met meer verrijkende ervaringen. Het hoeft niet altijd meer zon, zee en strand te zijn. Reizigers ontdekken nieuwe bestemmingen, nieuwe manieren om een land te ontdekken, met zin voor authentieke belevingen. Reizen evolueert, weg van mainstream richting reizen met meer persoonlijke waarde. Je ziet ook niches in de reismarkt steeds belangrijker worden. Reizen meer op maat van interesses, hobbies en levensfilosofie. De manier waarop we reizen en de keuzes die we maken veranderen.

  • Groeiend besef van duurzaamheid 

Vliegschaamte, schaamte om te reizen, het zijn begrippen die je steeds vaker in de media hoorde. Consumenten worden zich inderdaad bewuster van hun impact op de wereld. Voor reizen is dat niet anders. Met het groeiend besef van duurzaamheid moet je rekening houden als reismerk of bestemming.

  • Wellness, gezondheid en lichaamsbewustzijn

Wellnessreizen, fitnessreizen, yogareizen, meditatie. Mensen krijgen steeds meer bewustzijn over hun eigen lichaam. Tijd voor zichzelf. Tijd om aan de mentale en lichamelijke gezondheid te werken. Een trend die zich doorzet in reizen, zowel door koppels, singles of kleine groepen. Daarbij kiezen we ook meer voor actieve vakanties in het midden van de natuur. 

  • Multigeneratie vakanties

In een jachtig leven zijn de kansen om echt even samen te zijn heel beperkt. Dat geldt net zo voor verschillende generaties in families. Steeds vaker zien we momenten waarop grootouders samen met hun kinderen en kleinkinderen op vakantie gaan. Nu we mekaar hard hebben moeten missen zullen deze multigeneratie vakanties met meer regelmaat ingepland worden.
 

Liggen er kansen op een toerisme 2.0?

Vandaag ligt jouw prioriteit in het herlanceren van het toerisme. Maar erna komt een kans om voor je bestemming of reismerk om na te denken over een toerisme 2.0.

Hopelijk zien we straks met z’n allen de echte waarde van reizen. Want reizen is een unieke kans om te genieten van het leven maar ook om te leren en te groeien. In contact met lokale mensen van over heel de wereld, maar ook met respect voor hun leefwereld. Een meer duurzame manier van reizen waar men gerust de marge ook onder de loep mag nemen.

Tijd dus allicht om te kijken naar trends, naar vakantiebeleving en vakantieproducten.

KonsulTra zoomt vaak in op trends en reisniches. Samen met onze klanten analyseren we de kansen in de markt, kijken we hoe we die kunnen bewerken en zetten we een gericht actie- of communicatieplan op waarmee we de markt verder ontwikkelen. 

event
28/04/2020
Kris Van den Broeck
 

 

Meer updates

 

29-04-2020

Hoe nu blijven communiceren in de reissector?

Momenteel mag er niet gereisd worden en gaat de reissector door een heel onzekere periode. Toch mag je nu zeker niet stoppen met communiceren. Consumenten staan immers meer open voor advertenties, ze blijven dromen over reizen en zijn bovendien makkelijker...

29-04-2020

Waarom je nu niet mag stoppen met communiceren

Als reismerk of vakantiebestemming is het een onzekere periode. Het perspectief op herstel of de timing ervan ontbreekt vaak. Toch is het belangrijk dat je net nu niet stopt met communiceren. Reizigers blijven zoeken naar inspiratie, dromen voor de toekomst...

26-01-2020

Kanaal-Z en KonsulTra lanceren Z-Zakenreizen en Z-Meetings

De afgelopen jaren evolueerde Kanaal-Z / Canal-Z van een financieel economische naar een brede business zender. Daarbij werd er ingespeeld op community nieuws en ontstonden er Z-Ambassadors. Diverse reeksen als Z-Ondernemen, Z-Energie, Z-Innovatie en Z-HR werden gelanceerd.  Dankzij de verbreding via...

12-01-2020

Culinair Nederland, een nieuw reissegment voor de toekomst

Gastronomische vakanties en Nederland? Reken maar van wel. De tijd dat wat neerbuigend gesproken werd over culinair Nederland is al een tijdje voorbij. Met 110 sterrenrestaurants heb je er heel wat keukentalent. Ook Gault & Millau heeft ondertussen een uitgebreide...

12-01-2020

De Belgische reismarkt groeit

Verschillende studies bevestigen het. De Belgische reismarkt groeide de laatste 2 jaren. En als je de intenties bekijkt, dan ziet het er voor 2020 ook goed uit. Steeds meer Belgen gaan op vakantie. Die vakanties worden wel algemeen korter en...

 

Ontvang de nieuwsbrief van KonsulTra

Ben je graag als allereerste op de hoogte van de laatste toerismetrends? En wil je nooit meer een van onze activiteiten missen? Schrijf je in op de gratis nieuwsbrief.

Over KonsulTra

Breng reizigers uit de Benelux naar je toe

Konsultra op Facebook  Konsultra op Instagram

Contacteer ons.

KonsulTra BVBA
Pastorijweg 78
B-1790 Hekelgem
BE 0553.806.256
Tel: +32 468 17 28 46
info@konsultra.be

Geplande events

    Er zijn momenteel geen geplande events.

 

© 2020 Konsultra. GebruiksvoorwaardesPrivacy PolicyCookie Policy.
Website by Shtick.

Top