Momenteel mag er niet gereisd worden en gaat de reissector door een heel onzekere periode. Toch mag je nu zeker niet stoppen met communiceren. Consumenten staan immers meer open voor advertenties, ze blijven dromen over reizen en zijn bovendien makkelijker te bereiken. Wij gaven hier een overzicht van enkele inzichten en waarom je zeker nu ook moet blijven banden opbouwen met reizigers.
Maar wat kan je dan nu doen? Hoe kan je de reiziger het best benaderen? Wij lijsten enkele voorbeelden op van communicaties die we deden voor klanten of enkele goede cases die we de laatste weken zagen.
Algemeen is het belangrijk dat je jouw boodschap aanpast. Minder gericht op conversie. Altijd begrip toonend voor de situatie waarin de reiziger zich bevindt. Ook steeds positief gebracht en zo authentiek mogelijk. Virtuele ervaringen, manieren om de bestemming tot bij de mensen thuis te brengen, het gebruiken van locals, inzetten op vakantieherinneringen en sociale media spelen een cruciale rol. Daarin zie je vandaag de dag ook heel wat creativiteit.
Videocampagne Tenerife
#WIJKOMENTERUG
#NOUSREVIENDRONS
#WELLBEBACK
Een boodschap van hoop. Gericht op de toekomst. Daarmee pakt de Dienst voor Toerisme uit. Wij verspreiden die boodschap aan de hand van een sociale media campagne, een samenwerking met bloggers, maar ook de reisagenten gebruiken het filmpje graag om hun klanten te blijven inspireren.
Je ziet meteen aan het engagement met de video dat reizigers zich verbonden voelen. Het aantal fans en volgers van de sociale media groeit. Je ziet het verkeer richting de website toenemen. Bovendien bouwen we op die manier een database op die we straks opnieuw kunnen bereiken eens je terug naar het eiland kan. Nu communiceren, straks converteren.
Breng Thailand naar je thuis
Momenteel kan je niet naar Thailand. Breng dan Thailand naar je thuis. Waag jezelf aan een Phad Thai recept, ga aan de slag met Thaise ingrediënten, kijk naar filmen opgenomen op de bestemming en waan je even in Thailand of doe een beroep op de beste Thaise Restaurants met take-away service.
Wij zetten een samenwerking op met reismedia als june.be, schakelden bloggers en media in en konden tellen op onze partner Gault & Millau om het verhaal mee uit te dragen.
Enkele voorbeelden:
Virtuele wandelingen in Vlaams-Brabant
Toerisme Vlaams-Brabant lanceerde virtuele wandelingen aan de hand van slow tv-walking. Geluid speelt algemeen een belangrijke rol. Luisteren naar het kabbelen van een beek of hoe de wind waait tijdens een wandeling. Toerisme Vlaams-Brabant speelt hier goed op in en brengt met een go-pro de wandeling, helemaal, zoals ze is. Je kan de virtuele wandelingen volgen via hun Facebook pagina.
Webinars en online trainingen
Iberostar blijft de band houden met reisagenten. Wekelijks zetten ze webinars op waarin ze informatie delen over de bestemmingen waar ze hotels hebben en geven op die manier ook productinformatie mee. En die formule heeft succes. Met Tenerife maakten we deel uit van één van deze webinars waar meer dan 150 reisprofessionals aan deelnamen.
Portugal lanceerde nu een online training via Travel360. Een goed moment zo blijkt. Een dag later hadden reeds 40 reisagenten de training reeds voltooid. Nu communiceren is dus de boodschap. Blijven inzetten op kennisdeling en inspiratie.
Dergelijke voorbeelden zijn talrijk. Je ziet vandaag heel wat creativiteit. Wij delen met plezier inspiratie met je of helpen om reizigers aan het dromen te zetten over jouw reismerk of bestemming. Stop niet met communiceren. Heb je hulp nodig? Contacteer ons dan.
Samen met onze vaste partner Sound of C hebben we trouwens een aantal formules uitgewerkt waarmee je meteen aan de slag kan. Ook Travel360 heeft mogelijkheden voorzien om nu in een cashflow moeilijke periode toch actief te blijven.