De reismarkt komt terug op gang

De afgelopen weken zag je steeds meer positieve signalen de wereld in gaan. Reisprofessionals zagen de aanvragen en reservaties op gang komen. Promotiecampagnes werden in gang gezet. En de Belgen toonden in een laatste reisintentieonderzoek van ABTO-GFK dat ze effectief ook plannen hun reisdromen om te zetten in effectieve reisplannen gde komende 12 maanden. 

Gedurende de maand mei lanceerde ABTO-GFK een nieuw reisintentie onderzoek. Dat gebeurde vlak na het opheffen van het reisverbod. De resultaten zijn dus extra relevant en geven een goed beeld van wat de Belgische vakantiegangers plannen. Wij brengen enkele belangrijke conclusies uit dit onderzoek. 

De goesting om te reizen zit hoog

Waar voor de crisis 82% van de Belgen aangaven om de komende 12 maanden op reis te gaan, ligt dat aantal nu op 76%. En de meesten daarvan hadden in mei (toen het onderzoek liep) nog niet geboekt. Er wordt afgewacht en korter bij datum beslist om te reizen en ook de bestemming laten mensen afhangen van de reisbeperkingen en mogelijkheden van het moment. 

Nog steeds met de auto en dichterbij maar achtervolgers winnen terrein

De auto (40%) staat nog steeds voorop als verkozen transportmiddel . Toch zien we zachtjes aan ook het vliegtuig (37%) terug aanzwengelen. Algemeen kozen Belgen er tot voor kort voor om vooral naar de buurlanden af te reizen. Frankrijk is nog steeds de populairste bestemming maar toch zien we Spanje, Italië en Griekenland opnieuw terrein winnen. Het toont dat het vertrouwen wat teruggekomen is. Goed ook voor de georganiseerde reissector die toch meer te baten heeft bij een heropleving van vliegbestemmingen. 

Georganiseerd of zelf boeken

Net omwille van de keuze om dichter bij huis te blijven en meer met de auto op reis te gaan, zie je dat mensen meer dan voor corona ervoor kiezen om hun vakanties zelf te organiseren (van 58% naar 60%). Je zou nochtans denken dat men gezien de complexiteit van vandaag en het risico dat er toch nog steeds is, voor de zekerheid van professioneel advies en de garanties van de reissector zou kiezen. 

De piek verschuift van juli naar september

Voor corona was juli de absolute piekmaand. Nu trekken vakantiegangers er later op uit. Ze volgen het proces van de vaccinaties en wachten daarom nog wat langer tot augustus of september (23%) om te reizen. Alles schuift dus wat op en ook boekingen worden veel dichter bij afreis geboekt. 

Wij hopen met z’n allen op een stabiele zomer waarbij de vaccinaties hun ding blijven doen. Het staat in elk geval vast dat het nog verder op slot gooien van landen en reizen, steeds moeilijker te handhaven en te verdedigen valt. Vandaag gaat Europa verder open. In heel wat verre bestemmingen kreunt het toerisme verder en hoop men dat ook hier stillaan toeristen opnieuw welkom worden.

event
28/06/2021
Kris Van den Broeck
 

 

Meer updates

 

04-10-2021

Den Haag, dat is een Zee van Ruimte

Een stad met een zee aan ruimte, om te ontspannen, om te wandelen en te fietsen, om te baden in cultuur en al watertandend te genieten van de gastronomie. Samen met The Hague Marketing promoten we dit najaar dé stad...

04-10-2021

De verborgen parels van onvervalst Duitsland

Onder de noemer German.Local.Culture. stuurden wij in opdracht van de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme, Katja Retsin op roadtrip langs minder gekende plekken in Duitsland. Zij werd op sleeptouw genomen door lokale ambassadeurs met heel wat liefde voor hun stad. Weg...

28-06-2021

Terugblikken op de Costa Brava Week

Het afgelopen jaar hebben we (noodgedwongen) heel wat online events en webinars gehad. Deze bleken al snel wel een perfecte manier om de contacten met de sector warm te houden, bij te leren en online te gaan netwerken. Hoe dit...

28-03-2021

Welkom in het Hart van de Catalaanse Pyreneeën

Een tijdje terug deden we reeds alle voorbereidingen. We zouden de Catalaanse Pyreneeën en de regio van Lleida in de markt zetten. De bestemming heeft heel wat potentieel. Je kan er voluit kiezen voor een actieve vakantie. Maar er is...

27-03-2021

Tenerife No Limits en Tenerife Select Videomarketing

Dat Tenerife zoveel meer is dan alleen zon, zee en strand, dat moet stilaan duidelijk worden. De bestemming zet steeds meer in op heel wat unieke ervaringen. Ook voor hen die tijdens hun vakantie volop op ontdekking willen trekken heb...

 

Ontvang de nieuwsbrief van KonsulTra

Ben je graag als allereerste op de hoogte van de laatste toerismetrends? En wil je nooit meer een van onze activiteiten missen? Schrijf je in op de gratis nieuwsbrief.

Over KonsulTra

Breng reizigers uit de Benelux naar je toe

Konsultra op Facebook  Konsultra op Instagram

Contacteer ons.

KonsulTra BVBA
Pastorijweg 78
B-1790 Hekelgem
BE 0553.806.256
Tel: +32 468 17 28 46
info@konsultra.be

 

© 2021 Konsultra. GebruiksvoorwaardesPrivacy PolicyCookie Policy.
Website by Shtick.

Top