De reismarkt komt terug op gang

De afgelopen weken zag je steeds meer positieve signalen de wereld in gaan. Reisprofessionals zagen de aanvragen en reservaties op gang komen. Promotiecampagnes werden in gang gezet. En de Belgen toonden in een laatste reisintentieonderzoek van ABTO-GFK dat ze effectief ook plannen hun reisdromen om te zetten in effectieve reisplannen gde komende 12 maanden. 

Gedurende de maand mei lanceerde ABTO-GFK een nieuw reisintentie onderzoek. Dat gebeurde vlak na het opheffen van het reisverbod. De resultaten zijn dus extra relevant en geven een goed beeld van wat de Belgische vakantiegangers plannen. Wij brengen enkele belangrijke conclusies uit dit onderzoek. 

De goesting om te reizen zit hoog

Waar voor de crisis 82% van de Belgen aangaven om de komende 12 maanden op reis te gaan, ligt dat aantal nu op 76%. En de meesten daarvan hadden in mei (toen het onderzoek liep) nog niet geboekt. Er wordt afgewacht en korter bij datum beslist om te reizen en ook de bestemming laten mensen afhangen van de reisbeperkingen en mogelijkheden van het moment. 

Nog steeds met de auto en dichterbij maar achtervolgers winnen terrein

De auto (40%) staat nog steeds voorop als verkozen transportmiddel . Toch zien we zachtjes aan ook het vliegtuig (37%) terug aanzwengelen. Algemeen kozen Belgen er tot voor kort voor om vooral naar de buurlanden af te reizen. Frankrijk is nog steeds de populairste bestemming maar toch zien we Spanje, Italië en Griekenland opnieuw terrein winnen. Het toont dat het vertrouwen wat teruggekomen is. Goed ook voor de georganiseerde reissector die toch meer te baten heeft bij een heropleving van vliegbestemmingen. 

Georganiseerd of zelf boeken

Net omwille van de keuze om dichter bij huis te blijven en meer met de auto op reis te gaan, zie je dat mensen meer dan voor corona ervoor kiezen om hun vakanties zelf te organiseren (van 58% naar 60%). Je zou nochtans denken dat men gezien de complexiteit van vandaag en het risico dat er toch nog steeds is, voor de zekerheid van professioneel advies en de garanties van de reissector zou kiezen. 

De piek verschuift van juli naar september

Voor corona was juli de absolute piekmaand. Nu trekken vakantiegangers er later op uit. Ze volgen het proces van de vaccinaties en wachten daarom nog wat langer tot augustus of september (23%) om te reizen. Alles schuift dus wat op en ook boekingen worden veel dichter bij afreis geboekt. 

Wij hopen met z’n allen op een stabiele zomer waarbij de vaccinaties hun ding blijven doen. Het staat in elk geval vast dat het nog verder op slot gooien van landen en reizen, steeds moeilijker te handhaven en te verdedigen valt. Vandaag gaat Europa verder open. In heel wat verre bestemmingen kreunt het toerisme verder en hoop men dat ook hier stillaan toeristen opnieuw welkom worden.

Posted in Geen onderdeel van een categorie | Reacties uitgeschakeld voor De reismarkt komt terug op gang

Terugblikken op de Costa Brava Week

Het afgelopen jaar hebben we (noodgedwongen) heel wat online events en webinars gehad. Deze bleken al snel wel een perfecte manier om de contacten met de sector warm te houden, bij te leren en online te gaan netwerken. Hoe dit na de zomer zal evolueren, dat valt nog af te wachten. Wordt het enkel online, enkel fysiek of een uitgebalanceerd evenwicht tussen beiden. 

Maar dat je online events ook knallend kan aanpakken, dat bleek wel uit de Costa Brava en Pyreneeën van Gerona week die we eind april organiseerden. Dat was wel een online event met alles erop en eraan. Boeiende presentaties die wel leken op op maat gemaakte documentaires, meer dan 500 één-op-één meetings tussen lokale partners en Belgische professionals, heel wat journalisten en influencers, goodie boxen die je letterlijk onderdompelden in de smaken en geuren van de bestemming, tal van te winnen prijzen, enz. 

Voor de goodie boxen, de prijzen en de meetings moest je er zelf bij geweest zijn 😉. Maar de videopresentaties willen we je niet onthouden. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan. Een kans om ze te herbeleven. 

Natuur, Sport en Actieve Vakanties

Cultuur, Gastronomie en Wijn

Luxe en Wellness 

Posted in Geen onderdeel van een categorie | Reacties uitgeschakeld voor Terugblikken op de Costa Brava Week

Welkom in het Hart van de Catalaanse Pyreneeën

Een tijdje terug deden we reeds alle voorbereidingen. We zouden de Catalaanse Pyreneeën en de regio van Lleida in de markt zetten. De bestemming heeft heel wat potentieel. Je kan er voluit kiezen voor een actieve vakantie. Maar er is net zo goed een ruim aanbod cultuur, gastronomie en lifestyle. Wij gingen met Katja Retsin op stap. Op ontdekking naar deze Catalaanse bestemming. 

De corona pandemie gooide wat roet in het eten, maar straks duwen we op de startknop. 3 videoverhalen zullen inzoomen op een aantal specifieke segmenten. Stuk voor stuk stevige redenen om naar de Catalaanse Pyreneeën af te zaken. Jij krijgt ze hier alvast in preview. 

Avontuur in het Hart van de Catalaanse Pyreneeën

Cultuur in het Hart van de Catalaanse Pyreneeën

Proeven van het Leven in het Hart van de Pyreneeën

Posted in Geen onderdeel van een categorie | Reacties uitgeschakeld voor Welkom in het Hart van de Catalaanse Pyreneeën

Tenerife No Limits en Tenerife Select Videomarketing

Dat Tenerife zoveel meer is dan alleen zon, zee en strand, dat moet stilaan duidelijk worden. De bestemming zet steeds meer in op heel wat unieke ervaringen. Ook voor hen die tijdens hun vakantie volop op ontdekking willen trekken heb je hier een heel ruim aanbod.

De Dienst voor Toerisme heeft twee merken ontwikkeld die net dieper inzoomen op heel wat lokale ervaringen. Tenerife Select zet alles in de spotlight voor de reiziger die houdt van comfort en luxe. Tenerife No Limits toont het brede aanbod voor de actievelingen.

Om het verhaal van beide merken beter in de picture te zetten, besloten we in te zetten op video storytelling. Met de ploeg van ons eigen TripTelling merk trokken we naar de bestemming. We gingen de samenwerking aan met YouTuber en actrice Laura Ponticorvo uit Nederland en met radio dj en presentatrice Nasrien Cnops voor België. Hun ervaringen brachten vorm aan twee leuke videoverhalen.

Via programmatic buying en een sociale media campagne haalden we een bereik van meer dan 3 miljoen impressies, 80.000 views en meer dan 3.000 clicks. Maar daar stoppen we niet. De video’s zullen de komende tijd blijvend ingezet worden in diverse campagnes. Onderaan kan je ze zelf ontdekken.

Tenerife No Limits

Tenerife Select

Zelf op zoek naar mogelijkheden om je bestemming of product in de kijker te zetten? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Posted in Geen onderdeel van een categorie | Reacties uitgeschakeld voor Tenerife No Limits en Tenerife Select Videomarketing

Belgen willen in 2021 op vakantie

Uit onderzoek van ABTO en het studiebureau GFK blijkt duidelijk dat de Belgische vakantieganger van plan is om terug op reis te gaan. 3 op 4 wil dit jaar op vakantie waarvan ruim de helft deze zomer al. Er ligt duidelijk nog heel wat potentieel voor bestemmingen of reisondernemingen. 64% heeft immers nog niet geboekt en wanneer de Belgen gaan reizen zullen ze ook een hoger budget besteden.

3 op 4 Belgen willen op reis in 2021

Maandelijks bevraagt het studiebureau GFK Belgen rond hun reisgedrag. Ook meermaals per jaar peilen ze naar reisintentie. Uit de laatste bevragingsronde van februari blijkt dat 73% van de Belgen dit jaar nog op vakantie willen. 1 op 4 wilt dat in juli doen. Nog eens 25% in augustus of september. 

Ook het reisbudget stijgt

Het gemiddeld budget per persoon stijgt aanzienlijk. Belgen zullen zo’n 16% meer budget uitgeven dan vóór Corona. Voor pakketreizen (vliegtuig + verblijf) gaat dit geplande budget van 1.051 Euro (voor de coronacrisis) naar 1.290 Euro per persoon (+23%). 

Het afgelopen jaar spaarde de Belgen een recordbedrag bij mekaar. In het totaal staat er zo’n 300 Miljard Euro op de spaarboekjes. Reizen staat aan de top van de toekomstige bestedingen na de crisis. 

Vooral naar het buitenland maar ook eigen land

Frankrijk versterkt nog haar leiderspositie als absolute vakantieland voor de Belgen (alle vervoersmiddelen) : 1 op 4 denkt dit jaar naar ‘la douce France’ te trekken (voor Corona was dit nog maar 15%). 12,8% blijft liever in eigen land (voor Corona 9,7%) . Spanje, Italië en Griekenland vervolledigen de top 5 van favoriete bestemmingen. Opmerkelijk is ook dat meer dan de helft van wie met het vliegtuig zou vertrekken, buiten Europa (inclusief Turkije en Noord Afrika) op vakantie wil, bestemmingen waar momenteel nog zeer weinig reisperspectieven zijn. 

Heel wat kansen

Er liggen voor reisondernemingen, attracties, logies of toeristische bestemmingen dus nog heel wat kansen. Net werd er aangekondigd in de pers dat de Belgische overheid het reisverbod zou opheffen vanaf 19 april. Het wordt dus zaak om de komende weken de dingen voor te bereiden voor een herstart. Belgen willen op reis, plannen dat dit jaar nog te doen en willen daar ook nog eens een centje extra aan uit geven. 

Wens je meer details? Ben je op zoek naar ondersteuning in het bereiken van de Belg die straks op vakantie wilt? Aarzel dan niet om ons te contacteren. 

Posted in Geen onderdeel van een categorie | Reacties uitgeschakeld voor Belgen willen in 2021 op vakantie

War Heritage Institute, positionering en toeristische promotie

Het War Heritage Institute heeft een belangrijke missie. Het verleden blijven herinneren. En dat is belangrijk. België lag vaak op het kruispunt van historische conflicten en op tal van plekken kan je die dan ook herbeleven. Het WHI groepeert zes van deze sites: het Koninklijk Legermuseum (KLM) in Brussel, het Fort van Breendonk in Willebroek, de Dodengang in Diksmuide, de Commandobunker Kemmel in het Heuvelland, Bastogne Barracks in Bastenaken en Gunfire in Brasschaat.

Aangezien het blijven herinneren zo belangrijk is, gingen ze op zoek naar een partner om het WHI en de sites sterker te ontwikkelen, te positioneren en te promoten. Samen met CityD-WES en Arrowminded gaat KonsulTra aan de slag om de sites op een geloofwaardige manier in de markt te zetten.

In het verleden hebben we reeds op diverse andere projecten samengewerkt. Als complementaire partners hebben we reeds tal van vraagstukken behandeld rondom erfgoed (Flanders Heritage Venues – Toerisme Vlaanderen en herbestemming Brouwerij Verhaeghe) en cultuur en beleving (DIVA, Het Steen Antwerpen, ICC Gent en de Wintertuin/Ursulineninstituut). Maar ook citymarketing (referenties Hoogstraten en Zemst) en toeristische communicatie (NBTC Nederland, Westtoer, Tenerife, enz) hebben we in de vingers. 

Samen zullen we de sites van het WHI – en overkoepelend het War Heritage Institute zelf – uitbouwen tot hét referentiepunt op vlak van geschiedenis en herinnering aan (internationale) conflicten op Belgisch grondgebied of waarbij Belgen in het buitenland betrokken waren. Zo zullen we ons steentje bijdragen bij het blijven herinneren van het verleden zodat we in de toekomst nooit nog dezelfde fouten maken. 

Wens jij ook te zoeken naar de juiste manier om je bestemming of onderneming te positioneren? Ken je graag de mogelijkheden om extra beleving en storytelling in te bouwen tijdens het bezoek of in jouw communicatie? Wil je dat graag vertalen naar DNA, identeit en verhaallijnen? Aarzel dan niet om ons te contacteren. 

Posted in Geen onderdeel van een categorie | Reacties uitgeschakeld voor War Heritage Institute, positionering en toeristische promotie

Lancering Gault & Millau 2021 met Nederland als Gastland

We konden dit jaar onze smaakpapillen net wat minder verwennen maar het online alternatief ter lancering van de nieuwe Gault & Millau kon ons zeker bekoren. Het was een ideaal moment om de aftrap te geven van onze Culinair Nederland campagne. Dankzij een krachtige videoboodschap werd het meteen duidelijk. Nederland innoveert. Nederland staat op gastronomisch hoog niveau. En dat kan je als liefhebber van culinaire vakanties straks zelf gaan ontdekken. Benieuwd naar wat de bestemming en vijf van haar partners te bieden hebben? Surf naar www.holland.com/culinair-nederland

Het komende jaar zetten we tal van acties op om deze boodschap verder te onderlijnen. Dit filmpje brengt de perfecte preview.

Posted in Geen onderdeel van een categorie | Reacties uitgeschakeld voor Lancering Gault & Millau 2021 met Nederland als Gastland

Hongarije ondersteunen met hun marktontwikkeling

De komende weken en maanden zal KonsulTra de Dienst voor Toerisme van Hongarije ondersteunen met hun marktontwikkeling. Afgelopen zomer bleek België plots aan de top te staan als inkomende markt. Hét signaal voor de Hongaarse Dienst voor Toerisme om van marktontwikkeling in België een prioriteit te maken. 

Wij zullen hun alvast helpen met het organiseren van webinars, het uitsturen van B2B nieuwsbrieven en persberichten en het opzetten van contacten met de juiste toerismespelers. Voor 2021 kijken we samen hoe we hun toeristisch potentieel maximaal kunnen uitspelen. 

Over Hongarije

Hongarije bevindt zich in het hart van Europa. De rivier de Donau stroomt er door de bruisende hoofdstad Boedapest richting het zuiden van het land, dat wordt gekenmerkt door eindeloze bossen en een grote verscheidenheid aan thermale baden. Daarnaast heeft er in de afgelopen jaren een gastronomische revolutie plaatsgevonden in Hongarije. Op bijna elke straathoek van de hoofdstad zijn restaurants, bistro’s en street food stalletjes te vinden, terwijl ook op het platteland het gehele jaar genoten kan worden van de beste lokale wijnen. Of het nu gaat om een bezoek aan de verfijnde universiteitsstad Szeged, een trip naar een van de maar liefst acht UNESCO-werelderfgoedlocaties (waaronder het eeuwenoude stadje Hollókö en het kasteel Buda), het ervaren van een van de vele festivals of een duik in Balatonmeer, in Hongarije is er voor iedereen een unieke ervaring om te beleven.

Voor meer informatie, bezoek https://wowhungary.com/

Posted in Geen onderdeel van een categorie | Reacties uitgeschakeld voor Hongarije ondersteunen met hun marktontwikkeling

Een nieuwe identiteit en verhaallijnen voor het Scheldeland

Het Scheldeland is een regio in volle ontwikkeling. Er wordt volop geïnvesteerd in toerisme, recreatie en natuurontwikkeling. Het Scheldeland heeft dus zonder twijfel heel wat toeristisch en recreatief potentieel. Een ambitieus plan werd uitgewerkt voor de promotie van de regio. Om hier volop in te slagen besliste men op zoek te gaan naar een kantoor dat hen kon begeleiden in de zoektocht naar een nieuwe identiteit, DNA en verhaallijnen die de alle stakeholders moet verbinden. Het resultaat moest ook vooral meteen hands-on kunnen toegepast worden door alle vakantiemakers met praktische handvaten voor productontwikkeling en communicatie. 

KonsulTra werd aangesteld als partner in de uitwerking van een participatief proces. Samen met onze partners CityD-WES en Shtick zoeken we naar de juiste positionering en toekomstvisie en vertalen we het resultaat in een merkengids en een wegwijzer voor alle stakeholders. 

De komende maanden duiken wij alvast onder in deze regio die een groot deel van de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen beslaat. De uitkomst van deze oefening mag je verwachten net voor de zomer van 2021. 

Posted in Geen onderdeel van een categorie | Reacties uitgeschakeld voor Een nieuwe identiteit en verhaallijnen voor het Scheldeland

Vakantiepromotie in Eigen Land – Hoe Kansen Benutten?

2020 is een jaar geworden dat we niet snel zullen vergeten. De reissector kreeg rake klappen. Toch ontstonden er ook kansen. Vakanties in eigen land werden herontdekt, net als de pracht van de eigen regio tijdens fiets- of wandeltochten. 

Tijdens de zomermaanden gingen bovendien toch nog meer dan 3 miljoen Belgen op vakantie. Een groot deel ervan koos voor het eigen land. Ook in 2021 liggen er kansen voor de staycation waarbij toeristen op zoek gaan naar nieuwe ervaringen en verborgen parels. 

Maar hoe maak je jouw locatie, logies, regio, activiteit,… het meest passend voor de toerist in eigen land? Welke type activiteiten moet je aanbieden of op welke ervaringen kan je inzetten? En hoe pak je dan de promotie vast? 

Konsultra en CityD-WES, twee organisaties met jarenlange ervaring binnen de toeristische sector, slaan hiervoor de handen in elkaar.

Samen bieden we inzicht in de voor jou relevante data, weten we welke de booming trends zijn en reiken we specifiek voor jouw locatie praktische handvaten aan om de omslag te maken en kansen te grijpen. 

Onze oplossingen
3 niveaus

Niveau 1: Praktisch toepassen van bestaande studies

Hier kijken we naar bestaande studies, markttendsen en eigen inzichten. KonsulTra en CityD-WES hebben heel wat naslagwerk en eigen studies waarop we kunnen terugvallen. We brengen onderzoeken en inzichten van de afgelopen maanden in kaart en vertalen die richting de noden en de schaal van locatie, logies, regio of activiteit. Die vertaling doen we meteen hands-on, met praktische handvaten en to-the-point aanbevelingen. 

Budget 1.500 Euro

Niveau 2: Gericht aanvullend onderzoek

Bij deze optie gaan we de beschikbare kennis aanvullen met enkele gerichte vragen en doelstellingen. Deze nemen we mee in onze bestaande tools en oplossingen als de Consumeter waarbij we peilen naar consumentengedrag. Ook een bevraging bij relevante doelgroepen, stakeholders en experten behoort tot de mogelijkheden. Telkens met de bedoeling om budgetvriendelijk meer op maat jouw locatie, logies, regio of activiteit te kunnen ondersteunen. 

Budget: 1.500 Euro + Aanvulling Volgens Wensen

Niveau 3: Een analyse volledig op maat

Samen kijken we naar de doelstellingen en bepalen we een plan van aanpak. Dat plan van aanpak wordt volledig op maat samengesteld. Het eindresultaat is een analyse met aanbevelingen en concrete tips voor jouw locatie, logies, regio of activiteit. Van positionering, over productontwikkeling tot actiegericht communiceren. Wij zorgen ervoor dat de informatie bruikbaar is en meteen praktisch toepasbaar. 

Budget: Voorstel op Maat

Interesse?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden en ontvang je graag meer informatie? Stuur ons een mail naar info@konsultra.be. Wij plannen met plezier een call in zodat we samen de juiste optie bekijken. 

Wie is CityD-WES?

De CityD-WES Group beschikt over twee filialen (Brugge en Houthalen-Helchteren) en over een team van experts in diverse vakgebieden. Met twee ijzersterke merknamen, CityD en DataD, begeleiden we onder andere de toeristische sector bij hun projecten.

DataD, dynamic research and strategy zet in op (markt)onderzoek en strategieontwikkeling voor bedrijven en maatschappelijke organisaties in hun zoektocht naar herpositionering, marktkansen, haalbaarheid/potentieel of optimalisatie.CityD, dynamic city improvement staat voor strategisch onderzoek naar de wenselijkheid en haalbaarheid van stedelijke voorzieningen zoals detailhandel, toerisme, vrije tijd en wonen.


Meer info: https://cityd-wes.be

Posted in Geen onderdeel van een categorie | Reacties uitgeschakeld voor Vakantiepromotie in Eigen Land – Hoe Kansen Benutten?

Ontvang de nieuwsbrief van KonsulTra

Ben je graag als allereerste op de hoogte van de laatste toerismetrends? En wil je nooit meer een van onze activiteiten missen? Schrijf je in op de gratis nieuwsbrief.

Over KonsulTra

Breng reizigers uit de Benelux naar je toe

Konsultra op Facebook  Konsultra op Instagram

Contacteer ons.

KonsulTra BVBA
Pastorijweg 78
B-1790 Hekelgem
BE 0553.806.256
Tel: +32 468 17 28 46
info@konsultra.be

Geplande events

    Er zijn momenteel geen geplande events.

 

© 2021 Konsultra. GebruiksvoorwaardesPrivacy PolicyCookie Policy.
Website by Shtick.

Top